Svar: Forstoppelse efter skemad
4. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan ikke se, hvor meget risgrød du har givet din datter, men det er vigtigt at hun her i starten ikke får mere end 4-5 skefuld, max ½ dl. alt incl. Det er vigtigt at gå stille og roligt frem, for at maven kan følge med og så er det samtidig vigtigt at der er plads i maven til mælk efterfølgende. Det er altså bedre at give hende ½ dl (50ml) grød og 50ml mme på flaske + vand af kop, end det er at give 1 dl. grød og hun så ikke vil drikke flasken bagefter.
Hvis du ikke giver hende mere end max ½ dl og det er nok til at hun afviser flasken, så må det være sådan. Så må du sikre hendes væskebehov ved at tilføre hende vand af kop sammen med grøden og så må mælkebehovet dækkes af flaskerne resten af dagen.
Prøv gerne med majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoa. Majsgrød er lind i konsistensen ligesom risgrød, hvor de 3 andre grødtyper er lidt mere fnugget i konsistensen. De virker alle lidt forskelligt på maven og du er nødt til at forsøge dig frem.
Prøv også at købe færdige grødprodukter som er tilsat mælkesyrebakterier - probiotica. Det kan være udmærket at starte med disse, for at få skabt en blid overgang.
Du skriver at din datter får mavekneb, hvis du øger hende i laktulose og hun får også op til 6 ml dagligt. Jeg synes dog du skal prøve at tale med lægen om hvorvidt hun kan øges, hun får jo også mavekneb af forstoppelse og det er vigtigt at hendes mave holdes igang - også af hensyn til at hendes mælkebehov dækkes, som du skriver er hun jo ikke en pige, der normalt spiser meget store mængder :)
Du må gerne forsøge med sveskemos eller andre former for frugtmos - kogt mos af stort set alle frugter og bær kan virke positivt på maven, men især svesker, abrikos, blommer og fersken har ry for at være lidt afførende, hvor banan har ry for at være lidt forstoppende. Hun må gerne få lidt ren frugtmos, hvis du skønner at det kan holde maven bedre igang.
Prøv også med lidt grøntsagsmos, prøv f.eks. med lidt ren gulerodsmos eller evt. lidt grød og gulerod blandet sammen. Det lyder måske ikke så lækkert, men nogle børn kan godt lide det og det er udmærket at få hende over på lidt grøntsager på denne måde. Kartoffelmos må du også gerne give lidt af.
For at få plads til en ekstra flaske, så kunne mit forslag til en dagsplan se således ud:
Morgen kl. 6.00: Flaske Nan HA
Formiddag kl. 9.00: Flaske og puttes til formiddagslur som nu ca 9.30
Frokost 12: Risgrød eller anden form for grød, evt. med frugtmos og vand af kop.
Flaske kl. ca 13
Puttes til middagslur kl. ca 14 som nu
Eftermiddag kl.16-16.30: Flaske
Aften 19.30: Flaske
Sen aften 22-23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig som nu
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske