Svar: Forstoppelse efter skemad

4. april 2010

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Camilla

Jeg kan ikke se, hvor meget risgrød du har givet din datter, men det er vigtigt at hun her i starten ikke får mere end 4-5 skefuld, max ½ dl. alt incl. Det er vigtigt at gå stille og roligt frem, for at maven kan følge med og så er det samtidig vigtigt at der er plads i maven til mælk efterfølgende. Det er altså bedre at give hende ½ dl (50ml) grød og 50ml mme på flaske + vand af kop, end det er at give 1 dl. grød og hun så ikke vil drikke flasken bagefter.

Hvis du ikke giver hende mere end max ½ dl og det er nok til at hun afviser flasken, så må det være sådan. Så må du sikre hendes væskebehov ved at tilføre hende vand af kop sammen med grøden og så må mælkebehovet dækkes af flaskerne resten af dagen.

Prøv gerne med majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoa. Majsgrød er lind i konsistensen ligesom risgrød, hvor de 3 andre grødtyper er lidt mere fnugget i konsistensen. De virker alle lidt forskelligt på maven og du er nødt til at forsøge dig frem.

Prøv også at købe færdige grødprodukter som er tilsat mælkesyrebakterier - probiotica. Det kan være udmærket at starte med disse, for at få skabt en blid overgang.

Du skriver at din datter får mavekneb, hvis du øger hende i laktulose og hun får også op til 6 ml dagligt. Jeg synes dog du skal prøve at tale med lægen om hvorvidt hun kan øges, hun får jo også mavekneb af forstoppelse og ...

Annonce

... det er vigtigt at hendes mave holdes igang - også af hensyn til at hendes mælkebehov dækkes, som du skriver er hun jo ikke en pige, der normalt spiser meget store mængder :)

Du må gerne forsøge med sveskemos eller andre former for frugtmos - kogt mos af stort set alle frugter og bær kan virke positivt på maven, men især svesker, abrikos, blommer og fersken har ry for at være lidt afførende, hvor banan har ry for at være lidt forstoppende. Hun må gerne få lidt ren frugtmos, hvis du skønner at det kan holde maven bedre igang.

Prøv også med lidt grøntsagsmos, prøv f.eks. med lidt ren gulerodsmos eller evt. lidt grød og gulerod blandet sammen. Det lyder måske ikke så lækkert, men nogle børn kan godt lide det og det er udmærket at få hende over på lidt grøntsager på denne måde. Kartoffelmos må du også gerne give lidt af.

For at få plads til en ekstra flaske, så kunne mit forslag til en dagsplan se således ud:

Morgen kl. 6.00: Flaske Nan HA

Formiddag kl. 9.00: Flaske og puttes til formiddagslur som nu ca 9.30

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frokost 12: Risgrød eller anden form for grød, evt. med frugtmos og vand af kop.

Flaske kl. ca 13

Puttes til middagslur kl. ca 14 som nu

Eftermiddag kl.16-16.30: Flaske

Aften 19.30: Flaske

Sen aften 22-23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig som nu

Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.